tisdag 5 februari 2013

Var drar man gränser?

Var hos sjukgymnast med Gaia och fick lära mig massage. Lite som när man gör på människor: strykande rörelser, cirklande rörelser. Det svåraste kommer vara att få till det här som daglig rutin. Tänker mig det som en kvällsritual.

Hur tänker ni kring förebyggande åtgärder när det gäller smärta? Sjukgymnasten tycker inte att Gaia, som har dåliga höfter, ska tillåtas springa runt och hoppa och leka. Som hon gjorde i söndags alltså. Jag vill ju absolut inte att hon ska få ont och jag önskar så att hjärtat svämmar över att hon ska leva glad länge. Men vad är det för hundliv om man inte får leka? Jaga sin pipis, dra upp små träd ur marken, rusa ifrån sin matte och sedan springa tillbaka?

Kommer tänka många varv kring det här.



4 kommentarer:

  1. Svårt det där. Vad har hon för grad på höften. Har ägt en collie som hade C höfter och den enda åtgärden var att hon inte fick hoppa hysteriskt eller göra tvära kast vid lek. Men det kan man ju styra upp om man leker med dem och tänka på hur man kastar saker. Jag tror att du vet bäst hur din hund vill ha det :-) eller hur ni ska lösa det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag har inte fått någon bokstav på den... Veterinären säger bara att de är "fula"... (*humpf!*) Men precis som du säger är det de här vildare lekarna vi ska undvika, springa runt halvfritt och nosa borde inte vara några problem...

      Radera
  2. När det gäller massage så lovar jag att när ni väl fått in rutinen så kommer det bli en daglig ritual som du inte vill vara utan!
    Jag var dagmatte i 2½ år åt en äldre pitbull/amstafftik som hade artros och fick lära mig massage, dom sista 8 månaderna ungefär som hon levde så masserade jag henne varje dag. Tror det är Anders Hallgren som sagt att ett av dom bästa sätten att komma nära sin hund och stärka banden mellan hund och ägare är massage, och jag kan inte annat än att hålla med! Är lika skönt för matte/husse som för hunden.

    När det gäller det andra så undrar jag oxå över hennes HD-status, och hur gammal är hon?
    Det som sliter hårt är ju tex att gå nerför; tex nerför trappor, att hoppa samt tvära vändningar.

    Gör vad du kan för att stärka upp hennes muskelatur över hela kroppen men främst på bakdelen, ju starkare muskler dessdå mer stöd åt höften. Se till att hålla hennes vikt, hon får inte bli för tung!

    HD-statusen säger ju bara en viss del av "sanningen", frågan är ju hur allvarliga pålagringar hon har (det är pålagringarna som gör ont).
    Det går ju faktiskt att operera mycket, har du diskuterat det med din veterinär?
    Såg ett program från England där en BC fick höftkulorna helt bortopererade och hunden blev som ny! Vet dock inte om den typen av op genomförs i Sverige, vi ligger kanske lite efter där.
    Simning är bra träning.

    Det finns ju vissa saker du kan tänka på och saker hon kanske ska göra lite mindre av än förr, men samtidigt ska hon ju ha ett hundliv. Så länge du märker att din hund har livskvalitet och är glad i livet så är har hon det bra.

    Jag hade dragit ner på saker som att kasta saker som hon får jaga och istället gått mer i skog och mark i kuperad terräng som ger både bra motion och stärker muskelatur, då tror jag inte hon saknar den typen av lekar ni gjort förut så mycket.
    Det hon kanske inte kan göra lika mycket med kroppen kan ni tillgodose genom att låta henne få jobba mer med huvudet. Får hon springa lös i skogen så kommer hon vara lycklig.

    Några tips på vägen som jag hoppas kan vara till nån nytta!

    Så himla ledsamt när ens hund inte är riktigt frisk :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK :) Hon är född 25 mars 2007, så hon är medelålders får man väl säga. Har inte hennes HD-status, utan efter att vi röntgat sade veterinäre bara att höfterna var "fula". Tack för alla tipsen! Hon är ju som sagt pigg och glad. Massagen blir som en lugn stund för oss, så jag håller med dig om att det stärker banden. Organiserat mys liksom :)

      Radera

Rottweiler Dog