tisdag 13 augusti 2013

Det här med trick

Jag lär Gaia lite trix för den mentala aktiveringens skull. Under sommaren har vi övat den klassiska "skäms" där hunden ska lägga tassen över nosen. Efter många veckor m tejpbit på nosen började Gaia fatta poängen och sakta men säkert börjar hon nu bjuda på en rörelse som i alla fall påminner om den jag ursprungligen sett framför mig. Kruxet med Gaia är att hon är väldigt osäker i träningssituationer och så fort jag upphör att belöna något blir hon helt passiv och slutar att försöka. Därför har jag fått belöna att hon bara lyfter tassen från golvet överhuvudtaget, under betydligt längre tid än man "borde" enligt konstens regler. Hur som helst: styrkt av den relativa framgången (faktumet att Gaia numer, om hon ser klicker och godis!faktiskt lyfter tassen i riktning mot nosen), bestämde jag mig för ett nytt trick.

*trumvirvel*

"Bocka", det vill säga böja huvudet mellan frambenen och upp igen. Vi har övat på rörelsen en vecka ungefär och Gaia greppade det hela betydligt fortare än "skäms"-tricket. 

Gaia är matglad. Det heter med ett finare ord "lättbelönad". Inför utsikten att med relativ liten ansträngning förtjäna ett klick och godis har detta lett till att hon nu börjat sätta ihop de båda rörelserna. Och jag klickar glatt för annars kommer hon att sluta ta initiativ till dem överhuvudtaget. Så snart har vi ett rätt intressant trick som kan kallas... Tja, "cirkushästen" kanske: Gaia bockar djupt och sträcker samtidigt fram tassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rottweiler Dog