torsdag 1 augusti 2013

Färskfodermeny

Jag har gett Gaia färskfoder sedan i mars och är väldigt glad att jag fattade det beslutet. När det gäller mat för såväl djur som människor ska innehållsförteckningen vara så kort som möjligt, det är en bra hållregel för hälsosam mat tycker jag.

Det huvudsakliga proteinet jag ger Gaia är nötkött av olika slag från Nordic, men varje vecka får hon också fisk och fågel (oftast från Musch). Två kokta ägg med skal toppar maten varje vecka och hon äter runt tre köttben under samma period. De dagar hon får våm tillsätter jag benmjöl i maten. Hon har fått tabletter av grönläppad mussla för lederna, men nu har jag bestämt mig för att testa Glucovet istället. Även rapsolja ska vara bra för ändamålet och det ger jag henne regelbundet. Jag fyller ut maten med mycket grönsaker och någon frukt, dels för ökad mättnadskänsla men också för att tillföra vitaminer och fibrer. Grönsaker kan t.ex vara riven morot, finhackad broccoli/paprika/fänkål, mycket bladspenat och en del ruccola blir det och när det kommer till frukt slinker det mesta ner även om citrusfrukter (!) och banan är favoriter.

Innan jag gick över från torrfoder till färskfoder trodde jag att kostnaden för Gaias mat skulle öka markant, men den ligger på ganska exakt samma nivå (till och med någon hundralapp under för det mesta). Förra ägaren hade också varnat mig för att Gaia brukade få en inflammation i läppen om man bytte från det torrfoder hon då stod på till ett annat torrfoder, men hon har inte haft några problem med det vid bytet till färskfoder.

Instagram blir det en del Gaia-mat-bilder taggat #färskfoder och #barf, så kika gärna där om du är intresserad!

Malda kycklingvingar från Musch och en skivad banan

Lax från Musch och en himla massa bladspenat

1 kommentar:

Rottweiler Dog