måndag 19 augusti 2013

Fys- och friskvårdskurs på Hundläroverket

Den här helgen hade jag verkligen sett fram emot! Fys- och friskvårdskurs hos härliga Hundläroverket, den här gången på landet utanför Västerhaninge. Vi behövde verkligen en helg med skogs- och ängsluft, Gaia och jag (om fåren i hagen behövde en rottweiler som intresserade sig för deras existens på ett relativt hotfullt sätt är oklart).

Lördagen ägnades åt massage, stretching och konditionsträning. Gaia fick stå över en del av momenten på grund av höfter och armbågar, men det var ändå intressant att få ny input kring den här typen av fysträning. Hon är ju ganska obrydd när det kommer till att testa nya saker och låter mig alltid ta på henne diverse attiraljer. Att gå på löpband fungerade hyfsat när vi testade (och fick mig att önska mig en större lägenhet - förstås...) men roligast var "drag av matte". Specialsele på Gaia och midjebälte på mig, vi satt ihop som en tandemcykel och Gaia stretade framåt och jag höll emot lite lagom så att fröken kunde träna rumpmusklerna.

Trots den intensiva lördagen var vi superpepp både jag och Gaia när vi vaknade på söndagen. Buss, pendeltåg och buss och Fröken Rottweiler småjoggade den sista biten till kurslokalen. Vi inledde dagen med att prata om hundens kost och det är ju ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det var kul att höra hur de andra kursdeltagarna tänkte och att utbyta erfarenheter.

Under söndagen testade vi olika typer av "styrketräning". Gaia fick prova vikthalsband, viktmanschetter och klövjeväska. Den senare varianten kommer vi inte att kunna utnyttja för styrketräning på grund av höfterna, men vem vet, kanske införskaffar vi oss en väska att förvara korvbitar tlil Gaia och en extratröja till mig i. Annars blev nog spring polen en favorit för Gaia. Det är en bitleksak som fästs i en fjäder och ett hållbart rep, hängs på en bjälke/i ett träd eller liknande så att bitleksaken är i hundens huvudhöjd. Sedan är det fritt fram för det lilla odjuret att dra och slita sig till mer muskler (och i Gaias fall - ett mycket gott humör). Gaia älskar att göra sådant med mindre träd och större rötter i skogen, men fjäderingen i den här arrangerade varianten gör att det hela blir betydligt skonsammare för kroppen.

Det jag var mest nyfiken på var förstås weight pull. Jag har tänkt rätt länge att låta Gaia börja med det för att bygga upp muskulaturen kring höfterna. Vi fick börja med för stor sele och sex kilo och det gick hur bra som helst. Förhoppningsvis kommer vi att kunna köra igång med det här under hösten!

Jag har ju väldigt bra erfarenhet av Hundläroverket sedan tidigare och den här kursen var precis så bra som jag hoppades. Bra upplägg mellan teori och praktik och ett genuint kursmaterial att ta med sig hem och läsa mer i. För egen del är jag ju också sugen på att komplettera min hundinstruktörsutbildning med något inom friskvård för hund och därför var det också kul att få testa på olika moment och få större inblick i området.

Vikthalsband fungerade utmärkt för Gaia!

Den givna favoriten...

Hennes min när hon stretade på med kättingen var obetalbar - hon gillade det verkligen!

Väl hemma däckade vi rätt gott i soffan...

1 kommentar:

  1. Tack själv för att ni ville vara med! Fritt fram att skicka frågor då de dyker upp! Hoppas vi ses snart igen! :)

    SvaraRadera

Rottweiler Dog